Skip to main content

Информация за условията и реда за вътрешно подаване на сигнали

Настоящата информация се предоставя в изпълнение на чл. 12, ал. 4 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, обнародван в ДВ, бр. 11 от 2 февруари 2023 г., в сила от 4 май 2023 г. („ЗЗЛПСПОИН“).

 

Съгласно  ЗЗЛПСПОИН се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, които застрашават или увреждат обществения интерес, както и редът и условията за подаване и разглеждане на такива сигнали или публично оповестена информация.

  • Защита по ЗЗЛПСПОИН се предоставя на сигнализиращо лице от момента на подаването на сигнала или публичното оповестяване на информация за нарушение.   Сигнализиращо лице по смисъла на ЗЗЛПСПОИН е физическо лице, което подава сигнал или публично оповестява информация за нарушение, станало му известно в качеството му на:
  • настоящи или бивши работници, служители или друго лице, което полага наемен труд, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането;
  • лица, осъществяващи дейности по граждански или търговски договор;
  • лица със статут на самостоятелно заето лице по смисъла на член 49 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително лице, което полага труд без трудово правоотношение и/или упражняващи свободни професии или занаятчийска дейност;
  • доброволци (платени или неплатени) и стажанти;
  • съдружник,  член на управителен, одитен или контролен орган на търговското дружество
  • лице, което работи за физическо или юридическо лице изпълнители, подизпълнители или доставчици;
  • лице, чието трудово или служебно правоотношение предстои да започне в случаи, в които информацията относно нарушенията е получена по време на процеса на подбор или други преддоговорни отношения; 
  • работник или служител, когато информацията е получена в рамките на трудово или служебно правоотношение, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване;

Защита по ЗЗЛПСПОИН се предоставя и на:

  •  лица, които помагат на сигнализиращото лице в процеса на подаване на сигнал и чиято помощ следва да е поверителна;
  •  лица, които са свързани посредством работата или роднини на сигнализиращото лице и които могат да бъдат подложени на ответни действия поради сигнализирането;
  •  юридически лица, в които сигнализиращото лице притежава дялово участие, за които работи или с които е свързано по друг начин в работен контекст.

Важно!  Съгласно чл.9 от ЗЗЛПСПОИН по анонимни сигнали НЕ се образува производство и не се разглеждат.

 


1. За какви нарушения можете да подавате сигнали?

За нарушения на българското и европейското законодателство в различни области, сред които:

  • обществените поръчки;
  • финансовите услуги, продукти и пазари и предотвратяването на изпирането на пари и финансирането на тероризма;
  • безопасността и съответствието на продуктите, безопасност на храните, здравето на животните и хуманното  отношение към тях;
  • общественото здраве;
  • опазване на околната среда;
  • безопасност на транспорта;
  • защитата на потребителите;
  • защитата на неприкосновеността на личния живот и личните данни;
  • сигурността на мрежите и информационните системи;
  • нарушения, които засягат финансовите интереси на Европейския съюз по смисъла на чл. 325 от Договора за функционирането на Европейския съюз и допълнително уточнени в съответните мерки на Съюза;
  • нарушения на правилата на вътрешния пазар по смисъла на чл. 26, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз, включително правилата на Европейския съюз и българското законодателство относно конкуренцията и държавните помощи;
  • нарушения, свързани с трансгранични данъчни схеми, чиято цел е да се получи данъчно предимство, което противоречи на предмета или на целта на приложимото право в областта на корпоративното данъчно облагане;
  • извършено престъпление от общ характер, за което лице по чл. 5 е узнало във връзка с извършване на своята работа или при изпълнение на служебните си задължения;
  • трудовото законодателство;
  • законодателството, свързано с изпълнението на държавна служба;
  • правилата за заплащане на дължими публични държавни и общински вземания и други области, посочени в ЗЗЛПСПОИН.

Важно! Не се разглеждат сигнали за нарушения, които изрично са изключени от обхвата на ЗЗЛПСПОИН, съгласно разпоредбата на чл.4 от ЗЗЛПСПОИН както и сигнали, отнасящи се за нарушения, извършени преди повече от две години.

 

2. Как можете да подадете сигнал до „ДЕЛИКАТЕС-2“ ООД?

Може да подадете писмен сигнал чрез попълване на формуляр по образец съгласно ЗЗЛПСПОИН, като попълните само Части от I до V включително и го предоставите или изпратите,  по някой от следните начини: 

  • лично – на нашия служител, отговарящ за сигналите;
  • по електронен път като го изпратите до следния e-mail: signali@delikates.bg
  • чрез нарочните пощенски кутии, поставени в двата производствени цеха на дружеството, достъп до които има само отговорното лице;
  • по пощата или чрез куриерска услуга – на адреса на „ДЕЛИКАТЕС-2“ ООД (с. Житница, п.к. 4172, община Калояново, област Пловдив, ул. „43-та“ № 26) с изрично посочване като адресат на пощенската/куриерската пратка отговорното лице по ЗЗЛПСПОИН или изписване върху пощенския плик/куриерската пратка на текст, който посочва, че съдържат сигнал по ЗЗЛПСПОИН.

Важно! Сигналите трябва да са подписани от лицата, които ги подават. При подаване по електронен път, формулярът се подписва с квалифициран електронен подпис.

Важно! Формулярът НЕ е задължителен, а е за Ваше улеснение и съдържа задължителните данни, която трябва да попълните. Ако Вашият сигнал не отговаря на някое от законовите изисквания, нашият служител, отговарящ за сигналите, ще Ви изпрати съобщение за отстраняване на допуснатите нередовности в 7-дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него ще Ви бъдат върнати.

Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация или   писмени доказателства,  с които разполагате, подкрепящи твърденията в сигнала. Също така, може да посочете лица, който биха могли да потвърдят съобщените данни или да представят допълнителна информация.

 Може да подадете устен сигнал по някой от следните начини: 

  • на телефона на нашия служител, отговарящ за сигналите – 0888 300 344;
  • на лична среща с нашия служител, отговарящ за сигналите, която сте уговорили предварително на посочения телефон.

В тези случаи нашият служител, отговарящ за сигналите, ще попълни данните във формуляра по образец и ще Ви даде възможност да проверите, коригирате и да се съгласите с текста от разговора в писмен вид, както и със съдържанието на формуляра като ги подпишете.

 

3. Какво се случва след подаване на сигнала?

  • служителят, отговарящ за приемането и регистрирането на сигнали,  ще потвърди получаването му в срок до 7 дни и ще Ви предостави информация за регистрирането му с уникален идентификационен номер в поддържания от дружеството регистър на сигналите за нарушения. Ако сигналът не отговаря на изисквания на закона, ще Ви уведоми да отстраните нередовността в 7-дневен срок от получаване на съобщението. Ако нередовностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице.
  •  Гарантираме, че самоличността на сигнализиращото лице и на всяко друго лице, посочено в сигнала, ще бъде надлежно защитена и ще се предприемат необходимите мерки за ограничаване на достъпа до сигнала на неоправомощени лица.
  • При необходимост се поддържа връзка със сигнализиращото лице и се изискват допълнителни сведения от него и от трети лица;
  • Ще бъде извършена проверка по сигнала от служителя отговарящ за разглеждането му, който не е в конфликт на интереси.
  • В срок до три месеца от потвърждаване на получаването на сигнала, ще Ви предоставим обратна информация с резултатите от проверката и предприетите действия.

4. Каква защита имат лицата, подаващи сигнали?

    • Лицата, които имат право да подават сигнали, както и свързаните с тях лица (напр. колеги и роднини), са защитени срещу неоснователно разкриване на самоличността им, освен в позволените от закона случаи.
    • Забранено е предприемане на ответни мерки срещу защитените лица, а именно: временно отстраняване от работа, уволнение, понижаване в длъжност, отрицателна оценка за работата, прилагане на имуществена и дисциплинарна отговорност, физическа и словесна принуда, заплаха, враждебност и накърняване на достойнството им, дискриминация и др.

 

5. Какви са условията за предоставяне на защита?

  • Лицето, подаващо сигнал, трябва да има основателна причина да счита, че подадената информация за нарушението в сигнала е била вярна към момента на подаването и че тази информация попада в приложното поле на ЗЗЛПСПОИН  и
  • Сигналът за нарушение е подаден при условията и по реда на ЗЗЛПСПОИН.

Моля имайте предвид, че:

  Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност.

  По регистрирани анонимни сигнали или сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години, не се образува производство.

  Не се разглеждат регистрирани сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни.

  Регистрирани сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към сигнализиращото лице за коригиране на твърденията и за отговорността, която носи за набедяване по чл. 286 от Наказателния кодекс.

Важно! Лицата, посочени в сигнала като нарушители, имат право на обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, когато е установено, че сигнализиращото лице съзнателно е подало сигнал с невярна информация. 

 

6. Как обработваме личните Ви данни във връзка с подадени сигнали за нарушения по ЗЗЛПСПОИН (специално уведомление за поверителност) 

Цели на обработване на личните данни в сигналите за нарушения 

Личните данни се обработват за целите на осигуряването на защитата на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актовете на Европейския съюз, станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите им задължения или в друг работен контекст по смисъла на ЗЗЛПСПОИН, както и за изпълнение на съответните законови задължения. 

Правно основание за обработване на личните данни

 Личните Ви данни се обработват на основание чл. 6, пар. 1, б. „в“ от Регламент (ЕС) 2016/679 (Общ регламент относно защитата на данните) във връзка със задълженията, които произтичат от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения. 

Получатели на личните данни 

Достъп до личните данни, съдържащи се в сигналите за нарушения, имат служителите, отговарящи за разглеждането на сигналите. Разкриването на самоличността на лицата и на информацията, свързана с подадените сигнали за нарушения, се допуска само при условията на чл. 31 от ЗЗЛПСПОИН, а именно: 

  1. при изрично писмено съгласие на сигнализиращото лице. Изричното писмено съгласие се подава писмено или в електронна форма пред служител, отговорен за разглеждането на сигнала; 
  2. когато това е необходимо и пропорционално задължение, наложено от българското законодателство или от правото на Европейския съюз в контекста на разследвания от национални органи или на съдебни производства, включително с оглед на гарантиране правото на защита на засегнатото лице. В тези случаи сигнализиращото лице се уведомява за необходимостта от разкриването с писмено уведомление от служителя, отговорен за разглеждане на сигнала, което се мотивира. Сигнализиращото лице не се уведомява, когато с това се застрашава разследването или съдебното производство. 

Личните данни не се предават в трета държава или международна организация. Ако възникне правно задължение за предаване на данните, дружеството ще информира сигнализиращите лица преди предаването и ще представи приложимите за конкретния случай мерки, които гарантират адекватността на защитата на личните данни. 

Срок за съхранение на личните данни 

Личните данни се съхраняват в срок, който се определя при отчитане на следните критерии: 

  1. времето за извършване на проверката по сигнала, 
  2. времето, необходимо за по-нататъшни разследвания и 
  3. времето за съхранение на сигнала съгласно чл. 18, ал. 2, т. 9 от ЗЗЛПСПОИН. 

Значение на предоставените лични данни 

Предоставянето на личните Ви данни за целите на подаване на сигнали за нарушение е задължително изискване, а непредоставянето на данните и подаването на анонимни сигнали е пречка да се образува производство по сигнала, в съответствие с чл. 9, т. 1 от ЗЗЛПСПОИН. 

Права на субектите на данни 

При обработване на личните Ви данни разполагате с правата по Регламент (ЕС) 2016/679, които може да упражните по реда, посочен в регламента, ЗЗЛД или други нормативни документи. В допълнение към посочените в Регламент (ЕС) 2016/679 права имате и следните права по ЗЗЛПСПОИН: 

да прецените дали желаете да подпишете документирания устен сигнал (чл. 15, ал. 3 от ЗЗЛПСПОИН); 

да бъдете информиран за получаването на сигнала в срок от 7 дни след получаването (чл. 16, т. 1 от ЗЗЛПСПОИН); 

да получите информация за процедурите за външно подаване на сигнали към Комисията за защита на личните данни (КЗЛД), в качеството ѝ на централен орган за външно подаване на сигнали, а когато е уместно – към институциите, органите, службите и агенциите на Европейския съюз (чл. 16, т. 5 от ЗЗЛПСПОИН); 

да бъдете информиран за препращането на сигнала Ви до КЗЛД при необходимост от предприемане на действия от нейна страна (чл. 16, т. 11, б. „г“ от ЗЗЛПСПОИН); 

да Ви бъдат съобщени предприетите действия, окончателните резултати от проверката по сигнала, заедно с мотивите (чл. 16, т. 4 във връзка с чл. 17, ал. 1, т. 4 от ЗЗЛПСПОИН).

 

7. Как можете да подадете сигнал до КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ?

Комисията за защита на личните данни е Централният орган за външно подаване на сигнали. Можете да подадете своя сигнал и директно до нея по един от следните начини:

  • писмено:
  • на e-mail: whistleblowing@cpdp.bg  
  • по пощата на адрес: гр. София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2
  • чрез Системата за сигурно електронно връчване

 

  • устно – на място в КЗЛД на адрес: гр. София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2

Бихте могли да използвате образеца на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения, който може да се изтегли от сайта на КЗЛД https://cpdp.bg/. Формулярът не е задължителен. В случай че решите да го използвате, трябва да попълните само Част I – V включително и да го подпишете: при изпращане на формуляра по пощата – със саморъчен подпис; при изпращане по електронна поща – с квалифициран електронен подпис. 

Ако ползвате Системата за сигурно електронно връчване служителят на КЗЛД, отговарящ за разглеждането на сигнала, ще установи контакт с Вас с цел попълване на Формуляр за регистриране на сигнал за подаване на информация за нарушения съгласно ЗЗЛПСПОИН.